czwartek, 26 stycznia 2006

Transport w Polsce

Poniżej klipy filmowe, które oglądaliśmy na lekcji. Można jeszcze raz, na spokojnie obejrzeć.

Klip 1 - Zmiany granic państwowych na przestrzeni wieków. Zwróćmy uwagę, jak długo Polska miała dostęp do Bałtyku?

 

Klip 2 - Powrót Polski nad Bałtyk to ważne wydarzenie, dzięki któremu zaczęła rozwijać się gospodarka morska i portowa. O zaślubinach Polski z morzem i pierwszych latach nad Bałtykiem opowiada Tomasz Kawa. 


Klip 3 - Swobodny kolaż filmów i zdjęć pochodzących z lat 30. XX wieku, dotyczących największych polskich transatlantyków MS Batory i MS Piłsudski.

 

Klip 4 - Nic nie trwa wiecznie, podobnie było z naszymi transatlantykami. Piłsudski zatonął w listopadzie 1939 roku podczas rejsu z Anglii do Australii, natomiast Batory został w 1971 roku sprzedany na złom do Hongkongu. Poniższa Kronika Filmowa dotyczy następcy obu statków - TSS Stefan Batory.  Pod koniec swojej służby "Stefan Batory" był jedynym liniowcem pasażerskim, pływającym przez Ocean Atlantycki wg rozkładu. Co najmniej dwukrotnie "wystąpił" w polskich filmach fabularnych, szczególnie i zapamiętany w filmie "Kochaj albo rzuć". Ekipa filmowa sfilmowała wtedy autentyczne pożegnanie i wyjście statku oraz fragmenty autentycznej podróży, łącznie ze sztormem na Morzu Północnym.

 

Klip 5 - W 1993 roku rozegrała się na Bałtyku największa katastrofa morska w dziejach Polski. Zatonął prom MF Jan Heweliusz.Klip prezentuje wiadomości duńskiej telewizji z wywiadem z ocalałymi w szpitalu (po polsku) i zdjęciami przechylonego Heweliusza w porcie.


 
Klip 6 - Na sam koniec ciekawy film dotyczący eksploracji wraku MF Jan Heweliusz.    

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Comments System

Disqus Shortname