Victor kartograficzny

"Victor" to cyklicznie organizowany przez Gimnazjum nr 29 konkurs poświęcony naukom przyrodniczym. Wybór tematyki ósmej edycji konkursu, jakim stała się kartografia miał zwrócić uwagę młodzieży na umiejętność czytania i interpretowania map. W dobie rozwoju cyfrowych narzędzi i lokalizatorów satelitarnych, wydaje się że zmniejsza się biegłość z jaką młodzież posługuje się tradycyjnymi mapami. Chcieliśmy ukazać szczególne znaczenie map w codziennym życiu i zachęcić młodzież do samodzielnego zgłębiania tajemnic kartografii. Dodatkowym impulsem do zorganizowania konkursu był kończący się właśnie Międzynarodowy Rok Mapy.


Pierwsza informacja o konkursie trafiła do szkół już w połowie grudnia. Później czynione były starania, aby zaproszenie i regulamin docierały do jak największej liczby szkół. Podziękowania należą się p. Marzenie Włodarczyk, sekretarzowi szkoły, za pomoc i zaangażowanie w tej kwestii. Ostatecznie w dniu 6 maja 2016 roku w murach naszej szkoły gościliśmy przedstawicieli 12 szkół. Większość skorzystała z przysługującego im prawa zgłoszenia trzech zawodników. W tym roku na konkurs zgłosiły się 4 szkoły z terenu województwa (Zgorzelec, Wąsosz, Ścinawa i Kąty Wrocławskie) oraz 8 szkół z terenu Wrocławia (1, 6, 14, 23, 27, 30, 50, i Gimnazjum Salezjańskie).


Zgodnie z przyjętym założeniem konkurs był zorganizowany w formule przypominającej egzamin maturalny. Uczestnicy przez około 75 minut rozwiązywali arkusz zadań związany z 3 mapami (mapa topograficzna centrum Krakowa, okolice Krakowa i Pieniny) a także planem Krakowa. Do przygotowania tej części pytań posłużyły "Materiały Kartograficzne" załączone do znanego i powszechnie używanego atlasu szkolnego. Ze względu na to, że mapy i ułożone do nich zadania być może były znane uczniom, postarałem się, aby pytania miały formę innowacyjną. Przykładowo kanwą do pytań ułożonych do mapy turystycznej Pienin była wakacyjna wyprawa Victora. Uczestnicy i ich opiekunowie zwracali uwagę na dużą szczegółowość pytań, ale zgodnie potwierdzali, że odpowiedzi były na mapie. Trzeba było wykazać się spostrzegawczością i umiejętnością poszukiwania odpowiedzi.  


Zadania z umiejętności czytania mapy były uzupełnione podstawowymi pytaniami z zakresu teorii kartografii i matematyki. Wszystkie zadania miały formę zamkniętą. Uczniowie przenosili odpowiedzi na specjalnie przygotowaną kartę odpowiedzi. Uczestnicy i ich opiekunowie otrzymali arkusz zadań i materiały kartograficzne po zakończeniu konkursu. 


Podczas gdy uczestnicy zmierzali się z pytaniami konkursowymi ich opiekunowie mieli okazję napić się kawy i posilić się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez pracowników obsługi szkoły. Dodatkowo, po zakończeniu pisania na stołach przykrytych mapami na uczestników czekały pyszne i zdrowe kanapki, oraz cytrynada przygotowane przez pp. Stojanowskich ze szkolnego sklepiku. Wszyscy mieli okazję podziwiać także pięknego, akurat kwitnącego, kasztanowca rosnącego na szkolnym patio. 















Tradycyjnie w organizację konkursu zaangażowaliśmy młodzież naszego gimnazjum. Została przygotowana wystawa prac plastycznych "Moja wizja świata". Uczniowie klasy z dodatkowym treściami z zakresu języka niemieckiego i geografii wcielili się w rolę kuratorów wystawy atlasów i map, zorganizowanej w szkolnej bibliotece pod opieką p. Katarzyny Rzeźniczak. Zgromadzeni na finale uczestnicy z zainteresowaniem obejrzeli przedstawienie "Palcem po literackiej mapie" przygotowane przez trzecioklasistów pod kierunkiem p. Magdaleny Berberskiej oraz wysłuchali koncertu gitarowego naszego ucznia Marcina Kurjana.

Za jeden z ważniejszych elementów konkursu należy uznać wykład "Niezwykła kartografia" dra Waldemara Spallka, pracownika Zakładu Kartografii i Geoinformacji Uniwersytetu Wrocławskiego.  Była to niezwykle pasjonująca i wartka opowieść o mapach od pierwszych obrazów, które odnajdujemy na skałach po najnowsze wykonane dzięki zdjęciom satelitarnym i dronom. Pan Doktor ze swadą opowiadał o różnych przykładach. uczestnicy słuchali i przyglądali się prezentowanym slajdom. Nikt chyba się nie nudził!


Podczas gdy trwał wykład o tajnikach kartografii w sali nr 36 trwała skrupulatna praca komisji konkursowej. W oparciu o wcześniej przygotowany klucz odpowiedzi nauczycielki Bogusława Jaz, Jolanta Kurnol oraz nauczyciel Jan Taczyński oceniali prace. Dodatkową rolę weryfikującą pełniły jeszcze uczennice - Weronika Subiel i Martyna Domagała. Pytania okazały się stosunkowo łatwe, co obrazuje poniższa rycina.


Każdy punkt był na wagę złota! O zwycięstwie rozstrzygnęły ostatecznie pytania, gdzie można było wybrać więcej niż jedną odpowiedź prawidłową. Początkowo komisja oceniała te zadania według zasady - "1 punkt za wszystkie dwie lub trzy poprawne odpowiedzi", ostatecznie zdecydowano o przyznawaniu punktu za każdą poprawną odpowiedź.  Bezsprzecznie udało się wyłonić laureata pierwszego i drugiego miejsca. W przypadku miejsca trzeciego potrzebna była dogrywka przeprowadzona pomiędzy dwoma uczniami Gimnazjum nr 23 im. Wandy Rutkiewicz. Uczniowie mieli wyrównany poziom. Ostatecznie, za namową opiekunki p. Izabeli Lipowicz zdecydowaliśmy się o przyznaniu miejsca ex aequo. Podium przedstawia się następująco:


Niezwłocznie po ustaleniu wyników konkursu przystąpiliśmy do ceremonii wręczenia nagród. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymali atlasy geograficzne, słownik matematyczny, nagrodę książkową, mapę turystyczną, słodkości, globus oraz bon prezentowy o wartości 50 zł na zakupy w znanej sieci księgarni. Dodatkowo laureat pierwszego miejsca otrzymał Nagrodę Specjalnączyli szklany witraż.


Każdy z uczestników konkursu otrzymał pamiątkowy dyplom, przygotowany przez Maję Zaborowską z Zespołu Szkół Plastycznych we Wrocławiu i prezent na który składały się: atlas geograficzny lub słownik matematyczny, mapa turystyczna, słodkości a także materiały informacyjne przekazane przez Centrum Informacji Turystycznej i Rowerowej we WrocławiuSponsorami nagród byli Departament Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia, Dyrektor Gimnazjum nr 29 i Księgarnia Podróżnika we Wrocławiu.



Komentarze

  1. Bardzo dobrze, że są organizowane tego typu konkursy dla młodzieży, ponieważ kartografia i geodezja jest nauką, która stale się rozwija. Nowoczesne metody, teledetekcja i mapy cyfrowe sprawiają, że są poszukiwani specjaliści w dziedzinie geodezji. Sądzę, że konkurs może pomóc w wyborze odpowiednich i przyszłościowych studiów.

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Popularne posty