Pamiętna Warszawa (wycieczka 90)

Już po raz czwarty uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym w ramach programu "Edukacja w Miejscach Pamięci" finansowanego przez Urząd Miejski Wrocławia. Tym razem celem była Warszawa, a uczestniczkami uczennice klasy 1A oraz trzy uczennice z klasy piątej.

Do Warszawy udaliśmy się wygodnym Pendolino, który nas zawiózł prosto na Dworzec Centralny. Zobaczyliśmy Pałac Kultury i Nauki oraz słynną Rotundę przy Rondzie Dmowskiego i udaliśmy się do gmachu ... Ministerstwa Edukacji! Nie chcieliśmy jednak protestować (zresztą przez budynkiem było zupełnie pusto), naszym celem było odwiedzenie ważnego miejsca pamięci - Mauzoleum związanego z prowadzonym przez hitlerowców w Alei Szucha aresztem śledczym. Opowieść kustosza, materiały multimedialne i same wnętrza pozwoliły przenieść się w ponure czasy, gdy te podziemia były jednym z najstraszniejszych miejsc kaźni w Warszawie.

Następnie spacerem udaliśmy się w kierunku centrum. Po drodze mogliśmy zobaczyć wiele atrakcji: różne ambasady, budynek Kancelarii Premiera, Belweder, pomnik Chopina w Łazienkach, Pomnik AK i Polskiego Państwa Podziemnego, gmach Sejmu, pewnego znanego posła :). Na chwilę zatrzymaliśmy się na Placu Trzech Krzyży by obejrzeć klasycystyczny kościół św. Aleksandra. Widzieliśmy też palmę na Rondzie de Gaulle'a.

Dłuższą chwilę spędziliśmy w Muzeum Narodowym, gdzie we własnym tempie mogliśmy obejrzeć interesujące nas galerie. Punktem obowiązkowym była "Bitwa pod Grunwaldem".

Po obiedzie i zostawieniu bagaży w hostelu udaliśmy się w kierunku Krakowskiego Przedmieścia. Nie mogliśmy nie zajrzeć na warszawską ASP - być może niektóre dziewczyny będą studiowały na tutejszym wydziale malarstwa! Następnie Plac Piłsudskiego i nieco dookoła (spora część Krakowskiego Przedmieścia była zamknięta i pilnowana przez policję) doszliśmy przez Mariensztat na Plac Zamkowy.

Drugi dzień wyjazdu rozpoczęliśmy od obejrzenia pomnika Syrenki oraz przejażdżki metrem w kierunku kolejnego punktu programu. Odwiedziliśmy miejsce pamięci - Muzeum Więzienia Pawiak. Ciekawie zaaranżowana ekspozycja, opowieści pani kustosz oraz nagrania dostarczyły wielu wzruszeń - znów można było przenieść się w ponure czasy II wojny światowej.

Następnie udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski obejrzeć zabytki sztuki cmentarnej. Dziewczyny podziwiały dawne nagrobki (często małe budowle czy całopostaciowe rzeźby), szukały grobów różnych znanych postaci i zrobiły wiele nastrojowych zdjęć.

Po małym odpoczynku w Galerii Arkadia (z super placem zabaw) udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie zobaczyliśmy pomnik Kilińskiego, rynek, katedrę i Zamek Królewski. Po obiedzie udaliśmy się do hostelu po bagaże i na dworzec, tym razem Wschodni. Intercity "Ślęża" zawiózł nas do Wrocławia.

Wyjazd był bardzo udany, bezbłędną organizację i oprowadzanie zapewnił pan Jan Taczyński, dziewczyny były bardzo zdyscyplinowane, dzielnie zwiedzały mimo chłodnej pogody i na pewno dobrze napiszą najbliższy sprawdzian z historii:) !

(tekst i zdjęcia - Gabryela Taczyńska)