Spotkanie z historią (wycieczka 84)

W ramach projektu Edukacja w Miejscach Pamięci, klasa IIIa z Zespołu Szkół Plastycznych, uczestniczyła w wyjeździe edukacyjnym do Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach. Placówka jest usytuowana przy dawnym, niemieckim obozie jenieckim. Jeżeli jesteście ciekawi co się wydarzyło i jakie miejsca udało nam się jeszcze odwiedzić, to kliknijcie i czytajcie dalej.

Do Łambinowic przybyliśmy punktualnie o godzinie 9:30, niestety okazało się, że pracownicy muzeum źle zapisali godzinę i na samym początku mieliśmy nerwową przygodę. „Państwo się spóźnili, musimy natychmiast zaczynać!”, przywitała nas pracowniczka muzeum. Na szczęście okazało się, że nie było już innych przykrych niespodzianek. Pracownicy byli przygotowani i sprawnie oprowadzili nas po wystawie tematycznej, poświęconej jeńcom wojennym. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy.

Kolejną godzinę spędziliśmy na ciekawych warsztatach pod tytułem „Od pamiątki do muzealium”. Po wstępie teoretycznym nastąpiła część warsztatowa. Zostaliśmy podzieleni na grupy, a każda z nich otrzymała cenny eksponat, który na co dzień znajduje się w archiwum. Zaopatrzeni w rękawice, mogliśmy otworzyć zabezpieczenie i wyciągnąć zawartość. Były to niezwykłe rzeczy, takie jak portret namalowany przez więźnia, portfel jednego z oficerów, czy pled wojskowy. Każda z rzeczy miała swoją historię, bo była wcześniej własnością prywatnej osoby. W momencie przyjęcia do muzeum, pamiątka została zakonserwowana, opisana, założono dla niej specjalną kartę muzealną. To właśnie z tej karty dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o czasie II wojny światowej.

Był jeszcze trzeci element wyjazdu. Po wyjściu z muzeum, wsiedliśmy do autobusu i pojechaliśmy na cmentarz jeńców, pięknie położony wśród lasu. Nagrobki pochodziły nie tylko z czasów drugiej wojny światowej, ale również wcześniejszych wojen jakie prowadzili Niemcy od II połowy XIX wieku. Ilość nagrobków zrobiła na nas wrażenie. Każdy nagrobny krzyż oznaczał przecież zmarłą osobę, osobę, która nagle znalazła się w zamknięciu, z dala od swojego rodzinnego kraju, osobę która posiadała swoje marzenia, osobę, która cierpiała, osobę na którą czekali stęsknieni bliscy … Wojna przekreśliła to wszystko i zmieniła. W chwili zadumy, wybranym żołnierzom zapaliliśmy znicz pamięci.

Odwiedziliśmy jeszcze jedno miejsce pochówku, przeznaczone dla żołnierzy radzieckich. Na tym spokojnym, zielonym miejscu zostało pochowanych około 40 tysięcy osób. Jeńcy z Armii Czerwonej byli traktowani gorzej niż inni, gdyż ZSRR nie podpisał konwencji o jeńcach wojennych. Był to jeden z powodów, dla jakich Niemcy zorganizowali dla nich dużo gorsze miejsce. Ciężkie warunki jakie panowała w obozie, były powodem wielkiej śmiertelności. Tu również zapaliliśmy znicz pamięci.

W drodze powrotnej zrobiliśmy sobie przystanek przy małym, niepozornym kościółku w Małujowicach. Trochę się zastanawialiśmy dlaczego, akurat tutaj. Jednak po wejściu do środka wszystko stało się jasne! Ta stara, ceglana świątynia została wzniesiona w okresie gotyku i właśnie wtedy została przyozdobiona niezwykłymi freskami. Pokrywają one wszystkie ściany i strop, tworząc niezwykłą, obrazkową historię biblijną. W ostatnim czasie malowidła zostały odrestaurowana, więc mieliśmy okazję zobaczyć je w pełnym blasku.

Ostatni przystanek mieliśmy przy Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu. Właśnie trwała tutaj wystawa zorganizowana z okazji jubileuszu 70. lecia Liceum Plastycznego. Niektórzy z nas mieli okazję być na wernisażu, ale wtedy nie było czasu na spokojne obejrzenie eksponatów, gdyż byliśmy zaangażowani w organizację pokazu biżuterii, czy inne prace.

Na ulicę Wierzbową wróciliśmy około godziny 17:30. Nasza opiekunka p. Ilona Kołowrotkiewicz sprawdziła stan czystości autobusu, a kierownik wyjazdu p. Jan Taczyński, przy drzwiach autobusu podziękował każdemu za odpowiednie zachowanie podczas wyjazdu.

(mam nadzieję, że uczestnicy uzupełnią ją o swoje fotki?)