Poznań (wycieczka 77)

Z okazji Narodowego Święta Niepodległości klasa IIID, wraz z opiekunami p. Gabrielą Kajdą i p. Janem Taczyńskim wybrali się na wycieczkę do Poznania. Celem wyjazdu były miejsca związane z pamięcią narodową i drogą Wielkopolan do niepodległeości i do Polski. Była to wycieczka sfinansowana przez Urząd Miejski we Wrocławiu ze środków projektu Edukacja w Miejscach Pamięci.

Wszystko zaczęło się wczesnym rankiem, czyli o godzinie 6 na wrocławskim dworcu głównym, koło nieocenionej walizki. Po zajęciu miejsc w pociągu wszyscy zapadli w letarg, z którego wyrwało nas dopiero wołanie opiekuna, że zbliżamy się do celu trzygodzinnej podróży.

Poznań przywitał nas szarym niebem, mgłą i stosunkowo niską temperaturą. Szybko zaopatrzyliśy się w bilety jednodniowe MPK i udaliśmy się na przystanek. Po kolejnych 40 minutach byliśmy przy pierwszym celu - Muzeum Martyrologii Wielkopolan Fort VII. Jest to dawny pruski obiekt wojskowy z XIX wieku, w którym podczas okupacji hitlerowskiej urządzono pierwszy obóz koncentracyjny na terenie Polski. Trafiali do niego wyselekcjonowani ludzie z terenu ówczesnego Kraju Warty, którzy zostali zakwalifikowani jako niebezpieczni dla nazistowskiego reżimu. Z zaciekawieniem, ale jednocześnie z zadumą wsłuchaliśmy się w godzinny wykład prowadzącego przewodnika.

Kolejna wycieczka tramwajem zaprowadziła nas w centrum Dzielnicy Cesarskiej pod Teatr Miejski. Wysłuchaliśmy krótkiej opowieści p. Taczyńkiego o tym miejscu, które podczas zaborów zbudowali Niemcy. Ten ładny region miasta, z najważniejszymi obiektami Poznania bardzo nam się spodobał, szczególnie, że wszystko było przysypane świeżo opadłymi, jesiennymi liśćmi.

Wreszcie mogliśmy się chwilę ogrzać. Weszliśmy do znajdujacego się w piwnicach Zamku Cesarskiego, Muzeum Powstania Poznańskiego Czerwiec 1956. Było to niezwykle ciekawe muzeum. Mogliśmy dowiedzieć się wszystkiego o wystąpieniu robotników przeciwko władzy komunistycznej i późniejszych represjach władz. Było to bardzo pouczające i wielo nam dało, bo mogliśmy wielu rzeczy dosłownie dotknąć i samodzielnie odkryć.

Wreszcie przyszedł czas na, zapowiedziany przez naszgo nauczyciela historii p. Pawła Prygiela, balkon na Hotelu Bazar. To właśnie stąd przemawiał do Poznaniaków Ignacy Jan Paderewski. Jako przemówienie stało się pierwszym wydarzeniem Powstania Wielkopolskiego. Ta wygrana batalia doprowadziła ostatecznie do tego, że Wielkopolska stała się częścią odrodzonego Państwa Polskiego.

W drodze powrotnej na dworzec kolejowy odwiedziliśmy jeszcze Zamek Przemysła, gdzie po raz pierwszy użyto pieczęci królewskiej z Orłem Białym oraz Poznański Stary Rynek ze słynnym ratuszem z koziołkami.

Do Wrocławia wróciliśmy około godziny 21. Wycieczka bardzo nam się podobała.