Stara Kopalnia (wycieczka 92)

W ramach mojej pracy w Szkole Podstawowej nr 29 im Konstytucji 3 Maja zorganizowałem wycieczkę do Wałbrzycha. Od dawna kusiła mnie Stara Kopalnia. Postanowiłem zmotywować siebie, namówić klasę wychowawczą, poprosić o pomoc nieocenioną koleżankę, matematyczkę. W końcu udało się dotrzeć na miejsce!

Stara Kopalnia, jako centrum nauki i kultury, zlokalizowana jest w dawnej, Kopalni Węgla Kamiennego Julia, choć z dzieciństwa bardziej pamiętam nazwę Thorez. Wydobycie węgla w tym rejonie sięga aż XVII wieku i nieprzerwanie trwało do końca XX wieku. Ograniczenie wydobycia i konsekwentna likwidacja kopalń w Wałbrzychu doprowadziła do konieczności znalezienia nowej funkcji dla opuszczonych budynków. Tak oto zrodziła się idea muzeum poświęconego tematyce górniczej.

Do Wałbrzycha wyruszyliśmy pociągiem POLREGIO z wrocławskiego dworca głównego. Niedaleko Starej Kopalni znajduje się przystanek Wałbrzych Centrum, skąd czeka nas około 1,5 kilometrowy spacer do celu. Podczas przejścia moi podopieczni wymyślili zabawę, że będą machać do przejeżdżających pojazdów. Pozdrowienia spotykały się z odwzajemnieniem, a co bardziej odważni kierowcy używali też sygnału dźwiękowego.

ZOSTAW KONIECZNIE ŚLAD SWOJEJ OBECNOŚCI NA NASZEJ STRONIE NA FACEBOOKU!

Na miejsce przybyliśmy punktualnie i ruszyliśmyu na zwiedzanie obiektu. Celem zajęć było poznanie tradycji i zwyczajów górniczych. Przeszliśmy przez łaźnię łańcuszkową i wystawę stałą. W końcu nadszedł moment zejścia do podziemi, gdzie uczestnicy mieli za zadanie wykonać szkic pokonanej trasy. Wyzwanie było, według mnie ciekawe, ale prowadzący nie umiał zachęcić młodzieży do wykonania. Zaledwie kilka osób podjęło się próby wyrysowania trasy. Trzeba przyznać, że bardzo dobrze im to wyszło.

W przerwie mieliśmy okazję odpocząć w budynku dawnej Sztygarówki. Znajduje się tutaj kasa i bar serwujący napoje i przekąski na ciepło i zimno. Jest dużo miejsca do siedzenia

Drugie zajęcia odbywały się pomiędzy budynkami kopalni. Młodzież, podzielona na dwie grupy, mogła swobodnie chodzić po rozległym dziedzińcu i ogrodzonym terenie kopalni. Rozwiązując zagadki i szukając wskazówek ukrytych w przestrzeniach kopalni, gracze utrwalali wiedzę o wałbrzyskim górnictwie, tradycjach i geologii, jednocześnie rozwijając umiejętność współpracy, logicznego myślenia i orientacji w terenie. Gra była doskonałym uzupełnieniem zwiedzania i została pozytywnie odebrana przez młodzież.

Będąc w Wałbrzychu zdecydowanie warto wybrać się w dalszą drogę. My polecamy spacer do Parku Miejskiego, gdzie znajduje się wieża widokowa oddana do użytku w 2024 roku. Dobrą opcją będzie też dalszy spacer do Boguszowa-Gorców przez szczyt Chełmca czy przez Biały Kamień do Szczawna Zdroju.

KONIECZNIE ODWIEDZCIE NASZ FANEPAGE NA FACEBOOKU I ZOBACZCIE INNE ZDJĘCIA!

Zdjęcie przedstawia pociąg Kolei Dolnoąląskich na stacji w Jeleniej Górze.

fot. Jan Taczyński, 2024.

Jak dojechać do Wałbrzycha bez samochodu?

Tak jak wspominaliśmy Stara Kopalnia znajduje się zalediw 1,5 kilometra od przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum, przez który regularnie przejeżdżają pociągi Kolei Dolnośląskich, a raz na dobę POLREGIO. Na platformie internetowej KOLEO można sprawdzić połączenia i kupić bilet.

Data posta, to dzień, w któym pierwszy raz byliśmy w tym mieście. Staramy się aktualizować nasze posty. Ostatnia aktualzacje posta – 11 września 2024.