Inauguracja lekcji w klasach V


Reforma edukacji postawiła przede mną nowe wyzwania. Jednym z nich jest nauczanie młodszych klas. W Szkole Podstawowej nr 21 na Osobowicach miałem dziś okazję poprowadzić pierwsze lekcje geografii dla dwóch klas piątych. Wiedziałem, że muszę mówić prostym językiem, starałem się tak robić. Dość szybko zauważyłem, że krótko i obrazowo przedstawiona teoria musi być uzupełniona ćwiczeniami utrwalającymi. Oprócz tradycyjnych ćwiczeń zastosowałem aktywizację ruchową. W tym celu przywiozłem „Sferodełko”.


Jest to pudełko, w formie skarbonki, z otworami na górze. Kolorami zaznaczone są poszczególne sfery Ziemi. Uczniowie otrzymują kartki z różnymi nazwami przedmiotów czy zjawisk geograficznych. Muszą zdecydować, do której przegródki wrzucą swoją kartkę. Uzasadniają odpowiedź i podchodzą do przodu klasy i wrzucają swoją odpowiedź. Na koniec ćwiczenia otwieram specjalną zakładkę, dzięki czemu widać, że w pudełku nie ma przegródek. Ma to uzmysłowić uczniom, że poszczególne sfery ziemskie się przenikają.

Ćwiczenie zostało przez uczniów przyjęte bardzo dobrze.

Komentarze

Popularne posty