PZO
1. Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:
Ø Rozporządzenie MEN z dnia 10.06.2015r. w
sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Ø Statut Gimnazjum nr 29 we Wrocławiu
(Wewnątrzszkolny System Oceniania).
Ø Podstawa programowa dla gimnazjum.
2. Przedstawiony poniżej PSO obowiązuje nauczycieli geografii i uczniów
wszystkich klas gimnazjalnych w 3 letnim okresie nauczania w Gimnazjum nr 29
im. Konstytucji 3. Maja we Wrocławiu oraz w Zespole Szkół Plastycznych im.
Stanisława Kopystyńskiego we Wrocławiu.
3. Ocenianie ucznia na lekcji geografii ma na celu:
Ø poinformowanie ucznia o poziomie jego
osiągnięć edukacyjnych i postępach w nauce,
Ø pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju,
Ø motywowanie ucznia do dalszej pracy,
Ø dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom)
i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i
specjalnych uzdolnieniach ucznia,
Ø umożliwienie nauczycielom doskonalenia
organizacji metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
4. Narzędzia pomiaru, obserwacji osiągnięć uczniów i zasady oceniania prac
pisemnych:
CO PODLEGAJĄCE OCENIE
W GIMNAZJUM NR 29
WE WROCŁAWIU?
|
|
PRACE KLASOWE
waga 7 lub 6
|
Prace klasowe są obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Są zapowiedziane, z dwutygodniowym wyprzedzeniem. Przewiduje
od 3 do 4 prac klasowych w roku szkolnym, które obejmą zakres jednego lub dwu
pokrewnych działów tematycznych. Jedynie
oceny niedostateczne można poprawić w terminie i formie
uzgodnionej z nauczycielem, jednak nie później niż do dwóch tygodni od
oddania prac. Wyjątek stanowią oceny niedostateczne otrzymane za ściąganie.
Osoby, których nieobecność na sprawdzianie została usprawiedliwiona muszą
uzupełnić zaległości po powrocie w formie uzgodnionej z nauczycielem. Ocena z
pracy klasowej jest podstawą do klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej.
Podczas wystawiania oceny z pracy klasowej nauczyciel kieruje się następującymi
kryteriami: ocena niedostateczna (0% - 37%), ocena dopuszczająca (38% - 52%),
ocena dostateczna (53% - 69%), ocena dobra (70% - 83%), ocena bardzo dobra
(84% - 96%), ocena celująca (97% - 100%).
|
PRACE LEKCYJNE
waga 3
|
Są zapowiedziane
z tygodniowym wyprzedzeniem. Jet to forma sprawdzenia wiedzy, polegająca na
napisaniu pracy pisemnej przy pomocy określonych materiałów źródłowych
(atlas, dane statystyczne, ryciny w podręczniku). Ma na celu zbadanie
umiejętności wykorzystania źródeł. Przewiduje po jednej pracy lekcyjnej w
roku, które obejmą zakres jednego lub dwu pokrewnych działów tematycznych.
Oceny niedostateczne nie podlegają poprawie.
Podczas
wystawiania oceny z pracy lekcyjnej nauczyciel kieruje się następującymi
kryteriami: ocena niedostateczna (0% - 40%), ocena dopuszczająca (41% - 55%),
ocena dostateczna (56% - 71%), ocena dobra (72% - 86%), ocena bardzo dobra
(87% - 100%).
|
KARTKÓWKI
waga 4 lub 3
|
Niezapowiedziana
lub zapowiedziana forma sprawdzenia wiedzy, obejmująca trzy ostatnie tematy
lekcyjne lub znajomość położenia na mapie konkretnych obiektów
geograficznych. Kartkówki trwają nie więcej niż 15 minut. Przewiduję około 2
kartkówek w semestrze, w tym w klasach drugiej i trzeciej po jednej kartkówce
ze znajomości położenia obiektów geograficznych. Oceny nie podlegają
poprawie. Uczeń nieobecny na kartkówce musi zaliczyć dany zakres materiału w formie uzgodnionej z
nauczycielem. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji sam decyduje
czy chce aby dana ocena była wpisana do dziennika, ale następnie musi
uzupełnić braki. Podczas wystawiania oceny z pracy lekcyjnej nauczyciel
kieruje się następującymi kryteriami: ocena niedostateczna (0% - 35%), ocena
dopuszczająca (36% - 50%), ocena dostateczna (51% - 67%), ocena dobra (68% - 90%),
ocena bardzo dobra (91% - 100%).
|
ZADANIA
DOMOWE
I LEKCYJNE
waga 2 lub 3
|
Uczniowie
na lekcjach rozwiązują zadania o różnorodnej tematyce (zadania problemowe,
uzupełnienie mapy konturowej, schematów organizacyjnych itp.). Podobnie
wyglądają proste zadania domowe, mające na celu utrwalenie wiedzy. Efekty
pracy, indywidualnej i zespołowej, zarówno tej wykonanej w szkole jak i w
domu muszą być zapisane w zeszycie. Zeszyt powinien być podpisany. Nie
jest wymagane, aby uczeń w zeszycie posiadał notatkę z lekcji. Zeszyt podlega
ocenie co najmniej raz w semestrze. Na bieżąco powinny być uzupełnione
wszystkie braki zadań, gdyż każde zadanie ma wpływ na ostateczną ocenę.
|
ODPOWIEDŹ PRZY MAPIE
waga 2
|
Odpowiedź
przy mapie należy do obowiązkowych form sprawdzenia wiedzy. Odbywa się ona na
początku lekcji, zadawana jest seria pytań do klasy, lub pytany jest
konkretny uczeń. W zależności od omawianego zagadnienia uczeń będzie udzielał
odpowiedzi korzystając z map ogólnogeograficznych lub tematycznych. Przy
czytaniu map i korzystaniu z atlasu brane są pod uwagę takie umiejętności jak
obliczanie odległości, czytanie współrzędnych geograficznych, znajomość
znaczenia symboli z legendy map, porównywanie informacji zawartych na mapach
różnej treści, umiejętność pokazywania na mapach elementów geograficznych,
posługiwanie się pojęciami geograficznymi przy określeniu np. położenia
państw, miast, rzek, mórz. Dodatkowo przy odpowiedzi indywidualnej pod uwagę
brane są także: znajomość zagadnienia, samodzielność, kultura języka i ład
wypowiedzi.
|
PRZYGOTOWA-NIE DO LEKCJI
waga 1
|
Przygotowanie
do lekcji obejmuje dokończenie lub uzupełnienie zadania lekcyjnego (jeżeli
uczeń z różnych przyczyn nie wykonał go podczas lekcji), odrobienie zadania
domowego. Na lekcji geografii każdy uczeń posiada zeszyt i atlas oraz
przynajmniej jeden podręcznik na ławkę. W semestrze można zgłosić bez
konsekwencji dwa nieprzygotowania. Trzecie i każde następne
nieprzygotowanie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Osoby nieprzygotowane
zgłaszają się po sprawdzeniu obecności.
|
AKTYWNOŚĆ
waga 1
|
W
przypadku oceny z aktywności na lekcji, brane są pod uwagę m.in. umiejętność
posługiwania się pojęciami geograficznymi, znajomość zagadnienia,
samodzielność wypowiedzi, sposób wypowiedzi (kultura języka, ład wypowiedzi). Aktywność
oceniana jest na bieżąco na lekcji. W klasach pierwszych 5 plusów to
ocena bardzo dobra, a w klasach drugich i trzecich wystarczy uzyskać
trzy plusy na ocenę bardzo dobrą.
|
UDZIAŁ W KONKURSACH
waga 5
|
Uczeń,
który w konkursach o tematyce geograficznej lub regionalnej przechodzi do
drugiego etapu, w zależności od stopnia trudności pytań otrzymuje ocenę
bardzo dobrą lub celującą.
|
ZADANIA DODATKOWE
waga 2-4
|
Zadania
dodatkowe wymagają wykorzystania różnorodnych źródeł wiedzy. Mogą być
wykonywane przez ucznia w dowolnym momencie roku szkolnego. Zadania dodatkowe
nie są obowiązkowe, ale w każdym przypadku ich wykonanie może skutecznie
pomóc w uzyskaniu lepszej oceny. Ostateczny termin oddania
zadań dodatkowych to 31 maja każdego roku szkolnego. Przykładowe zadania
dodatkowe znajdują się na blogu geograficznym Humboldt.
|
CO PODLEGAJĄCE OCENIE
W ZESPOLE SZKÓŁ PLASTYCZNYCH
WE WROCŁAWIU?
|
|
PRACE KLASOWE
waga 5
|
Zapowiedziana,
z dwutygodniowym wyprzedzeniem forma sprawdzenia wiedzy. Przewiduje po jednej
pracy klasowej w semestrze, które obejmą zakres jednego lub dwu pokrewnych
działów tematycznych. Wszystkie oceny niedostateczne można poprawić (w
terminie i formie uzgodnionej z nauczycielem) za wyjątkiem ocen
niedostatecznych otrzymanych za ściąganie. O konieczności poprawy decyduje
każdorazowo nauczyciel. Osoby, których nieobecność na sprawdzianie została
usprawiedliwiona muszą uzupełnić zaległości po powrocie w formie uzgodnionej
z nauczycielem.
|
PRACE LEKCYJNE
waga 3
|
Najczęściej
zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem forma sprawdzenia wiedzy,
polegająca na napisaniu pracy pisemnej przy pomocy określonych materiałów
źródłowych (atlas, dane statystyczne, ryciny w podręczniku). Ma na celu
zbadanie umiejętności wykorzystania źródeł. Przewiduje po jednej pracy
lekcyjnej w roku, które obejmą zakres jednego lub dwu pokrewnych działów tematycznych.
Oceny niedostateczne nie podlegają poprawie.
|
KARTKÓWKI
waga 2 lub 3
|
Niezapowiedziana
lub zapowiedziana forma sprawdzenia wiedzy, obejmująca trzy ostatnie tematy
lekcyjne i trwająca nie więcej niż 15 minut. Przewiduję około 2 kartkówek w
semestrze. Oceny nie podlegają poprawie. Uczeń nieobecny na kartkówce może
zaliczyć dany zakres materiału w formie uzgodnionej z nauczycielem. Uczeń,
który zgłosił nieprzygotowanie do lekcji sam decyduje czy chce aby dana ocena
była wpisana do dziennika.
|
ZADANIA LEKCYJNE
waga 2
|
Uczniowie
na lekcjach rozwiązują zadania o różnorodnej tematyce (zadania problemowe,
uzupełnienie mapy konturowej, schematów organizacyjnych itp.). Efekty pracy,
indywidualnej i zespołowej muszą być zapisane w zeszycie. Zeszyt powinien być podpisany i
zawierać efekty pracy lekcyjnej. Nie jest wymagane, aby uczeń w zeszycie
posiadał notatkę z lekcji. Zeszyt podlega ocenie co najmniej raz w semestrze.
Na bieżąco powinny być uzupełnione wszystkie braki.
|
ZADANIA DOMOWE
waga 2
|
Zadania
domowe, będą zadawane sporadycznie, jako forma podsumowania danego działu,
lub większego zagadnienia. Powinny być wykonane w zeszycie przedmiotowym.
Każde zadanie domowe podlega ocenie.
|
ODPOWIEDŹ
PRZY MAPIE
waga 1
|
Odpowiedź
przy mapie należy do nieobowiązkowych form sprawdzenia wiedzy. W zależności
od omawianego zagadnienia uczeń będzie udzielał odpowiedzi korzystając
z map ogólnogeograficznych lub tematycznych. Przy czytaniu map i korzystaniu
z atlasu brane są pod uwagę takie umiejętności jak obliczanie odległości,
czytanie współrzędnych geograficznych, znajomość znaczenia symboli z legendy
map, porównywanie informacji zawartych na mapach różnej treści, umiejętność
pokazywania na mapach elementów geograficznych, posługiwanie się pojęciami
geograficznymi przy określeniu np. położenia państw, miast, rzek, mórz. Przy
wypowiedzi ustnej pod uwagę brane są także znajomość zagadnienia,
samodzielność, kultura języka i ład wypowiedzi.
|
PRZYGOTOWA-NIE DO LEKCJI
waga 1
|
Przygotowanie
do lekcji obejmuje dokończenie lub uzupełnienie zadania lekcyjnego (jeżeli
uczeń z różnych przyczyn nie wykonał go podczas lekcji), odrobienie zadania
domowego, posiadanie zeszytu i podręcznika. W semestrze możesz zgłosić bez
konsekwencji dwa nieprzygotowania. Lista osób powinna być
dostarczona na początku lekcji przez wyznaczoną osobę.
|
AKTYWNOŚĆ
waga 1
|
W
przypadku oceny z aktywności na lekcji, brane są pod uwagę m.in. umiejętność
posługiwania się pojęciami geograficznymi, znajomość zagadnienia,
samodzielność wypowiedzi, sposób wypowiedzi (kultura języka, ład wypowiedzi). Aktywność
oceniana jest na bieżąco na lekcji.
|
ZADANIA DODATKOWE
waga zmienna
|
Zadania
dodatkowe wymagają wykorzystania różnorodnych źródeł wiedzy. Mogą być
wykonywane przez ucznia w dowolnym momencie roku szkolnego. Zadania dodatkowe
nie są obowiązkowe, ale w każdym przypadku ich wykonanie może skutecznie
pomóc w uzyskaniu lepszej oceny. Ostateczny termin oddania zadań dodatkowych
to lekcja klasyfikacyjna na koniec roku szkolnego. Przykładowe
zadania dodatkowe znajdują się na blogu geograficznym Humboldt.
|
5. Nauczyciel ustala ocenę śródoczną i roczną na podstawie średniej
ważonej, zaokrąglonej zgodnie z zasadami matematycznymi. Wyjątkiem jest
przypadek, gdy uczeń nie uzyskał ocen ze wszystkich wymaganych form sprawdzania
wiedzy i umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem
prac klasowych. Nauczyciel może wtedy ustalić ocenę niższą od średniej ważonej.
6. Prace pisemne uczniów nauczyciel przechowuje do dwóch dni po
zakończeniu zajęć dydaktycznych. Wgląd do prac klasowych, kartkówek i innych
pisemnych form sprawdzenia wiedzy możliwy jest na lekcji, podczas której
oddawane są prace, a także podczas konsultacji nauczyciela. Uczeń nie może wykonywać
fotokopii, ani w żaden inny sposób utrwalać pracy klasowej.
7. Nauczyciel, na prośbę rodzica lub prawnego opiekuna zobowiązany
jest do okazania pracy pisemnej i uzasadnienia oceny. Uzasadnienia w formie
ustnej nauczyciel udziela podczas konsultacji, których termin jest corocznie
określony w kalendarzu roku szkolnego. Rodzic lub prawny opiekun nie może
wykonywać fotokopii, ani w żaden inny sposób utrwalać pracy klasowej.
8. Kryteria oceny semestralnej i rocznej.
Ø
Podstawą do wystawienia oceny w klasyfikacji śródrocznej jest
ocena z pracy klasowej i uzyskanie przynajmniej trzech ocen z różnych
kategorii,
Ø
Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę średnią
uzyskaną za pierwszy semestr,
Ø
Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwszy semestr lub
promowany był warunkowo (z roczną oceną niedostateczną z geografii w poprzednim
roku szkolnym) ma obowiązek nadrobienia zaległości i zaliczenia wyznaczonej
partii materiału w ciągu 2 miesięcy (odpowiednio drugiego semestru lub
pierwszego semestru nowego roku szkolnego).
9. Wymagania na poszczególne oceny a stopień opanowanych wiadomości i umiejętności.
1
|
Ocenę niedostateczną
otrzymujesz jeśli nie opanowałeś niezbędnych wiadomości i umiejętności
potrzebnych do kontynuowania nauki, a w szczególności:
- nie
wykazujesz systematyczności (np. braki w zadaniach domowych),
- nie
posiadasz podstawowej orientacji na mapie,
- nie
potrafisz samodzielnie korzystać z różnych źródeł (np. z podręcznika),
- nie
pracujesz na lekcji (samodzielnie bądź w grupie),
- nie
potrafisz przy pomocy nauczyciela rozwiązać prostych zadań.
|
2
|
Ocenę dopuszczającą
otrzymujesz jeżeli masz braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach,
ale udało się Tobie:
- opanować
w stopniu podstawowym umiejętność czytania i orientacji na mapie,
-
posługujesz się poprawnym językiem geograficznym (w mowie i piśmie),
-
samodzielnie rozwiązujesz zadania o niewielkim stopniu trudności,
- przy
pomocy nauczyciela udzielasz odpowiedzi na proste pytania
- umiesz
odnaleźć i wykorzystać podstawowe informacje z innych źródeł,
-
wykazujesz chęć do współpracy.
|
3
|
Ocenę dostateczną
otrzymujesz jeżeli opanowałeś podstawowe wiadomości i wybrane umiejętności, a
w szczególności:
-
posiadasz podstawową orientację na mapie i w przestrzeni geograficznej,
-
poprawnie wyrażasz swoje myśli, posługując się typowymi przykładami,
-
popełniasz nieliczne błędy, które poprawiasz przy pomocy nauczyciela,
-
potrafisz rozwiązujesz zadania i poszukujesz odpowiedzi na zasadzie analogii,
-
potrafisz wartościować elementy środowiska naturalnego,
-
poprawnie odczytujesz i interpretujesz dane (np. diagramy, tabele czy
wykresy)
-
poprawnie wykonujesz proste obliczenia.
|
4
|
Ocenę dobrą
otrzymujesz jeżeli opanowałeś wiadomości i umiejętności w stopniu
uwzględniającym wymagania rozszerzające, a w szczególności:
-
pracujesz systematycznie i aktywnie pracujesz w zespołach grupowych,
-
wykonujesz dodatkowe zadania z różnym jakościowo skutkiem,
-
posiadasz orientację na mapie i czytasz ze zrozumieniem mapy tematyczne,
-
dokonujesz poprawnych interpretacji tekstów i danych źródłowych,
-
odpowiedzi udzielasz samodzielnie, choć widoczne są pewne braki,
-
samodzielnie rozwiązujesz zadania ( w tym wszystkie obliczenia),
- łączysz
wiadomości w logiczne ciągi, dokonujesz prostej interpretacji zjawisk,
-
posługujesz się poprawnym merytorycznie i stylistycznie językiem
geograficznym,
-
potrafisz wartościować i oceniać działalność człowieka w środowisku.
|
5
|
Ocenę bardzo
dobrą otrzymujesz jeżeli w stopniu wyczerpującym opanowałeś materiał
oraz umiesz stosować ważne umiejętności, a w szczególności:
-
regularnie i wszechstronnie przygotowujesz się do lekcji,
- sprawnie
posługujesz się wiadomościami i umiejętnościami podczas wypowiedzi,
- Twoje
wypowiedzi są poprawne merytorycznie i ciekawe pod względem treści,
-
samodzielnie potrafisz interpretować omawiane zagadnienie,
-
samodzielnie dokonujesz interpretacji treści mapy i innych materiałów,
-
przeprowadzasz proste analizy zjawisk przyrodniczych,
-
potrafisz zastosować wiedzę w praktycznym działaniu,
- przy
pomocy różnych źródeł chętnie wykonujesz zadania i prace dodatkowe,
- bierzesz
aktywny udział w przedsięwzięciach o charakterze przyrodniczym,
- bierzesz
aktywny udział w konkursach o treściach geograficznych.
|
6
|
Ocenę celującą
otrzymujesz jeżeli spełniasz wszystkie
kryteria ujęte w wymaganiach na ocenę bardzo dobrą, a ponadto:
- Twoja
wiedza wykracza poza podstawę programową,
-
samodzielnie i twórczo rozwijasz własne uzdolnienia i zainteresowania,
- ciekawie
potrafisz przedstawić swoje zainteresowania,
- wykazujesz
się osiągnięciami w konkursach na poziomie ponadszkolnym,
-
regularnie uczestniczysz w zajęciach pozalekcyjnych.
|
10. Od oceny rocznej (końcowej) uczeń może się odwołać na zasadach określonych
w WSO.
11. Zmiany w PSO dokonywane są na wniosek nauczycieli geografii na podstawie
ewaluacji PSO i WSO oraz pojawiających się zmian w przepisach prawa oświatowego
mających wpływ na ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
Opracowanie: Jan Taczyński
Stan na 3 września 2015
Komentarze
Prześlij komentarz