Poranek doradcy
W marcu wróciłem do Szkoły Podstawowej nr 29 im Konstytucji 3. Maja w roli doradcy zawodowego. Mam trudne zadanie, bo w tym roku szkołę kończą ósmoklasiści, którzy w zdecydowanej większości przyjechali do nas z Ukrainy i Białorusi. Większość uczęszczała w roku szkolnym 2022/2023 do oddzaiłu przygotowawczego.
W ubiegłym tygodniu uczniowie dzielili się swoimi pomysłami, aspiracjami oraz obawami. Dziś musiałem wstać bardzo wcześnie, żeby punktualnie o czwartej zasiąść przed komputerem i segregatorem, w którym gromadzę infomację o uczniach. Mam dwie godziny, żeby przygotować spersonalizowane informacje o szkołach we Wrocławiu, ale także wesprzeć uczniów w budowaniu pewności siebie i motywacji. Chcę dostarczyć im jak najbardziej wartościowych informacji zwrotnych.
Niektórzy uczniowie traktują wybór szkoły jako jednorazową decyzję, wierząc, że wystarczy wskazać jedną placówkę i już mogą odetchnąć. Moim zadaniem jest pokazanie, że otwartość na różne możliwości nie oznacza niepewności, lecz daje większą kontrolę nad własnym rozwojem. Brak chęci do wyszukiwania alternatyw może wynikać z wielu czynników:
- zmęczenia procesem wyboru,
- niepewności co do wyników egzaminu,
- wysokimi progami punktowymi
- dużą ilością szkół i profili
- obawami przed kolejnymi zmianami.
Ważne jest, aby decyzja o wyborze szkół była świadoma i dotyczyła kilku placówek. latego ważne jest, aby nie narzucać decyzji, lecz wspierać uczniów w świadomym podejmowaniu wyborów. Będzie to trudne zadanie.
Komentarze
Prześlij komentarz