Zdalne kółko
Czas pandemii koronawirusa to także czas eksperymentów – i to podwójnych. W Szkole Podstawowej nr 29 im. Konstytucji 3 Maja odbywają się zajęcia kółka „Klucz do Przyszłości”, finansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem tych zajęć są doświadczenia, jednak prowadzenie ich bez fizycznej obecności uczniów stanowiło nie lada wyzwanie. To właśnie drugi aspekt eksperymentu – trzeba było dobrać takie formy, by były dobrze widoczne w oku kamerki i angażowały uczestników zdalnie.
Jednym z ciekawszych doświadczeń był prosty, ale angażujący eksperyment porównujący wydzielanie dwutlenku węgla przez drożdże oraz reakcję chemiczną kwasku cytrynowego i sody oczyszczonej. W dwóch plastikowych butelkach umieściłem różne substancje: w jednej znalazły się drożdże zmieszane z wodą i cukrem, a w drugiej kwasek cytrynowy połączony z sodą oczyszczoną. Aby zobaczyć różnice w ilości wydzielanego CO₂, na wyloty butelek założyłem balony, które miały się napełnić gazem. Wyniki były wyraźne – drożdże produkowały CO₂ stopniowo, powodując powolne napełnianie balonu, podczas gdy reakcja chemiczna kwasku i sody wywoływała szybkie, ale krótkotrwałe uwolnienie gazu.
To doświadczenie nie tylko pokazało uczniom mechanizm fermentacji, ale również pozwoliło zrozumieć różnice między reakcjami biologicznymi a chemicznymi. Drożdże w sposób naturalny przekształcają cukier w alkohol i CO₂, podczas gdy reakcja chemiczna zachodzi błyskawicznie, lecz bez trwałego procesu metabolicznego. Mam nadzieję, że mimo nauki zdalnej uczestnicy kółka dostrzegli, jak fascynujące mogą być eksperymenty i jak nauka staje się bardziej namacalna nawet na ekranie komputera.
Inspiracją do przeprowadzenia tego doświadczenia była publikacja 365 eksperymentów na każdy dzień roku. Szkoda tylko, że autorzy projektu nie zadbali o to, by prowadzący zajęcia otrzymali tę interesującą książkę.
Komentarze
Prześlij komentarz