Spotkaliśmy Paderewskiego (wycieczka 83)

Klasa IIIB, razem z wychowawcami, p. Jolantą Kurnol i p. Janem Taczyńskim, brała udział w wyjeździe edukacyjnym do Poznania, realizowanym w ramach programu "Edukacja w Miejscach Pamięci", organizowanym przez Urząd Miejski we Wrocławiu. Jesteście ciekawi, co robili? Koniecznie kliknijcie i czytajcie dalej.

Głównym elementem wyjazdu była wizyta w Wielkopolskim Muzeum Niepodległości, a ściślej, w jednym  z jego oddziałów - czyli Muzeum Martyrologii Wielkopolan. Placówka jest zorganizowana w podwójnie historycznym miejscu. Po pierwsze są to zabytkowe, pruskie forty z XIX wieku. Po drugie, we wrześniu 1939 roku, Niemcy założyli tutaj obóz koncentracyjny, pierwszy na ziemiach polskich. Dla niektórych poznaniaków, którzy trafili do obozu było to miejsce śmierci, dla innych przystanek w drodze do innego obozu, dla jeszcze innych było to miejsce odbywania weekendowej kary. Dla wszystkich chyba było to miejsce w którym zaznali potworne cierpienia, ból i upodlenie.

Pełna powaga, z jaką uczniowie wysłuchali opowieści pani Przewodnik, pokazała, że na każdym wizyta w obozie zrobiła wrażenie. Pewnie wszyscy zadawali sobie pytanie, które głośno wyraziła p. Kurnol: "Jak ludzie, mogli coś takiego zrobić innym ludziom ...". Na to pytanie nie ma odpowiedzi, ale trzeba je stawiać, aby coś podobnego nie wydarzyło się już nigdy więcej.

W drodze powrotnej na stację odbyliśmy jeszcze krótki spacer po centrum Poznania. Z tramwaju wysiedliśmy w sąsiedztwie Zamku Cesarskiego, gdzie mieliśmy okazję spotkać Ignacego Jana Paderewskiego! Co prawda tylko, na pomniku ... Przy okazji zbliżającego się Święta Niepodległości, dowiedzieliśmy się o roli tego męża stanu dla Polski. W drodze na Stary Rynek zobaczyliśmy też Hotel Bazar, czyli miejsce z którego  przemawiał , zagrzewając poznaniaków do walki o przyłączenie miasta do odradzającego się Państwa Polskiego.

Do Wrocławia wróciliśmy około godziny 18.00. Jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia i wiedzę, która pozwoli nam lepiej zrozumieć trudny czas II wojny światowej. Miło też wspominamy spacer po mieście, dzięki któremu poznaliśmy lepiej to ważne dla Polski miasto.