Granica Świętego Jana (wycieczka 11)

Czasami zdarza się tak, że po długim weekendzie nadchodzi czas na odpracowanie wolnego dnia. Wtedy wszyscy uczniowie są zmuszeni do wczesnego wstawania z łóżka i spotkania z nauczycielami. Niedawno był taki dzień. 15 listopada 2008, cała szkoła miała udać się na spektakl pt.: „My dzieci z dworca ZOO”. Okazało się jednak, że nie wszyscy chcą dusić się w ciasnej sali kinowej i wolą podziwiać uroki jesiennego krajobrazu, podczas kilkugodzinnego wypadu z p. Taczyńskim.

Nasza wycieczka rozpoczęła się na dworcu kolejowym w Ziębicach, gdzie ma swój początek (lub jak kto woli koniec) żółty szlak. To właśnie on wiódł nas przez centrum miasta, łąki, liczne pola, aż doprowadził nas do celu naszej wycieczki. Okazał się nim … słup. Na pierwszy rzut oka nie różnił się od tysiąca innych słupów, które spotykamy we Wrocławiu. Jednak, gdy podeszliśmy bliżej i przyjrzeliśmy się mu, okazało się, że posiada jakieś tajemnicze znaki. Ich symbolikę poznaliśmy dzięki naszemu nauczycielowi, który opowiedział nam o sporze pomiędzy księciem Henrykiem Probusem, a biskupem Tomaszem II. Spór dotyczył Ziemi nyskiej i był bardzo długi. Aby zakończyć tę waśń, wyznaczono kamiennymi słupami granicę księstwa biskupiego. Znajdowaliśmy się właśnie koło jednego z tych słupów, postawionych w średniowieczu!

Niestety, czas bardzo szybko mijał i po chwili wytchnienia i wygłupów musieliśmy wracać. Po krótkiej wizycie w Muzeum Gospodarstwa Domowego i po zasmakowaniu ziębickiej pizzy wsiedliśmy w pociąg powrotny. Szkoda, że wycieczka dobiegła końca. Wierzę jednak, że w niedalekiej przyszłości zobaczę pięć pozostałych słupów tworzących Granicę Świętego Jana.

Marcin Wachowiak, klasa III F

zdjęcia autorstwa Ani Hasiuk, Asi Smoter, Jana Taczyńskiego i Maksyma Berezowskiego