Legnica (wycieczka 3)

Poprzednia wycieczka, do Wojnowic okazała się bardzo ciekawa, stąd też na kolejną zgłosiło się znacznie więcej uczniów. Tym razem czekała nas dłuższa podróż i to pociągiem. Mieliśmy jechać do Legnicy. Okazją do wyboru tego właśnie miasta był konkurs poświęcony zamkom Dolnego Śląska. Uczestnicy konkursu mieli poznać ten obiekt od podszewki, co jak się później okazało nie zostało zrealizowane.

Z dworca kolejowego pierwsze kroki skierowaliśmy na Rynek. Mieliśmy okazję zapoznać się z odbudowywanym starym miastem. Kamieniczki wzdłuż ulicy Najświętszej Maryi Panny nie są może zbyt ciekawe architektonicznie, ale sam proces tworzenia nowego miasta w miejscu historycznych budynków wydał nam się ciekawy. Z zainteresowaniem podziwialiśmy dwa wielkie, gotyckie staromiejskie kościoły – polsko-katolicki i katedrę.

Zrobiło nam się chłodno, więc postanowiliśmy się trochę ogrzać. Nasz przewodnik zaproponował wizytę w Muzeum Miedzi. Zaakceptowaliśmy tę propozycję, tym bardziej, ze wstęp był darmowy. Mieliśmy okazję zapoznać się z ciekawym zbiorem grafik i medali. Poznaliśmy szczegóły z historii miasta. Trochę jednak brakowało opowieści o tytułowej miedzi, jej złożach, historii poszukiwań i wydobyciu w regionie. Jednak podstawowy cel – ogrzanie się został jednak osiągnięty.

Wychodząc z muzeum skierowaliśmy się do Mauzoleum Piastów. Legnicko-Brzeska gałąź tej dynastii rządziła najdłużej za wszystkich. Ostatni potomek Mieszka I, Jerzy Wilhelm Piast, zasiadający na książęcym tronie zmarł dopiero pod koniec XVII wieku. Właśnie jego grób i groby najbliższych mu osób – siostry oraz rodziców znajdują się w Legnicy w pięknym barokowym mauzoleum.

Tym razem postanowiliśmy zmienić ustalony wcześniej plan wycieczki i wrócić do Wrocławia wcześniejszym pociągiem. Zrezygnowaliśmy ze zwiedzania zamku i skierowaliśmy się na dworzec kolejowy. Podróż powrotna była bardzo komfortowa. Zajęliśmy dwa przedziały i na rozmowach, śmiechach i poczęstunku minął nam czas drogi powrotnej.